Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
Pengenalan
Pengajaran atas talian merupakan pengajaran di mana komputer atau laptop pengguna bersambung dengan talian internet. Pengajaran ini berlangsung dengan menggunakan bahan yang ada di internet dan digunakan secara langsung setelah mengaksesnya.
Pengajaran luar talian pula didefinasikan sebagai pengajaran yang menggunakan bahan dari internet tetapi tidak digunakan secara langsung ketika ianya dibuka. Bahan ini didapati secara dimuat turun. Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran secara atas talian
i. Dapat mengakses bahan dengan cepat
ii. Kepelbagaian bahan di internet
iii. Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam mencari bahan
Kekangan mengadakan pembelajaran secara atas talian:
i. Persekitaran tidak mempunyai alat untuk menyambung talian jalur lebar
ii. Alat penyambung talian tidak berfungsi
iii. Sukar mendapatkan talian diluar kawasan (pengguna broadband)
(i) Dapat mengakses bahan dengan cepat
(ii) Kepelbagaian bahan di internet
(iii) Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam mencari bahan.
Bahan yang boleh didapati daripada internet sepanjang proses P&P atas talian ialah:
Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian
Set Induksi
Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Penutup
Pengajaran Secara Luar Talian (offline)
Pengajaran luar talian yang boleh
didefinisikan sebagai “offline”. dimana tiada penggunaan internet tetapi boleh
digunakan hal ini bermaksud pengajaran tersebut menggunakan bahan dari
internet. Namun ia tidak menggunakan secara langsung daripada hubungan dengan
internet. Seringkali bahan luar talian ini didapati dengan cara memuat turun
dan disimpan di dalam satu fail.
Melaksana Simulasi Pengajaran Atas Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak Pembelajaran.
LANGKAH
|
PERKARA
|
Langkah 1
|
Guru mengadakan ulangkaji tatabahasa kepada murid
|
Langkah 2
|
Mencari soalan di internet
|
Langkah 3
|
Guru bersoal jawab dengan murid dan murid melakukan
perbincangan bersama rakan berkaitan soalan yang telah dijawab
|
Langkah 4
|
Mengadakan latihan berkumpulan mencari maklumat mengenai tatabahasa untuk dibuat karangan
|
Konsep
E-Pembelajaran Interaktif ini adalah modul pembelajaran secara
elektronik yang dibangunkan untuk membantu proses belajar di kelas dan
di luar kelas maklumat ini juga boleh diperolehi melalui CD dan
kedua-duanya dipersembahkan secara interaktif yang mengabungkan
elemen-elemen multimedia.
Persembahan secara animasi dibantu juga dengan bunyi dan suara
memungkinkan pembelajaran berlaku secara lebih menyeronokan. ‘Learnig is
fun’ berlaku melalui proses ini, bebanan guru dapat diringankan.
APAKAH ITU 'E-LEARNING’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussiApakah itu 'e-learning’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian
('on-line').
KENAPAKAH 'E-LEARNING' PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
'E-learning' membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan
lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju
pernbelajaran mereka.
Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali
sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana
yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh
dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan
teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
E-learning' yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod
pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga
untuk guru, mentor atau fasilitator.
Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan
disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri
multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan
menarik.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Pengenalan
Pengajaran atas talian merupakan pengajaran di mana komputer atau laptop
pengguna bersambung dengan talian internet. Pengajaran ini berlangsung
dengan menggunakan bahan yang ada di internet dan digunakan secara
langsung setelah mengaksesnya.
Pengajaran luar talian pula didefinasikan sebagai pengajaran yang
menggunakan bahan dari internet tetapi tidak digunakan secara langsung
ketika ianya dibuka. Bahan ini didapati secara dimuat turun.
Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk
menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran secara atas talian
i. Dapat mengakses bahan dengan cepat
ii. Kepelbagaian bahan di internet
iii. Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam
mencari bahan
Kekangan mengadakan pembelajaran secara atas talian:
i. Persekitaran tidak mempunyai alat untuk menyambung talian jalur lebar
ii. Alat penyambung talian tidak berfungsi
iii. Sukar mendapatkan talian diluar kawasan (pengguna broadband)
Konsep
E-Pembelajaran Interaktif ini adalah modul pembelajaran secara
elektronik yang dibangunkan untuk membantu proses belajar di kelas dan
di luar kelas maklumat ini juga boleh diperolehi melalui CD dan
kedua-duanya dipersembahkan secara interaktif yang mengabungkan
elemen-elemen multimedia.
Persembahan secara animasi dibantu juga dengan bunyi dan suara
memungkinkan pembelajaran berlaku secara lebih menyeronokan. ‘Learnig is
fun’ berlaku melalui proses ini, bebanan guru dapat diringankan.
APAKAH ITU 'E-LEARNING’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussiApakah itu 'e-learning’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian
('on-line').
KENAPAKAH 'E-LEARNING' PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
'E-learning' membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan
lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju
pernbelajaran mereka.
Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali
sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana
yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh
dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan
teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
E-learning' yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod
pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga
untuk guru, mentor atau fasilitator.
Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan
disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri
multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan
menarik.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Pengenalan
Pengajaran atas talian merupakan pengajaran di mana komputer atau laptop
pengguna bersambung dengan talian internet. Pengajaran ini berlangsung
dengan menggunakan bahan yang ada di internet dan digunakan secara
langsung setelah mengaksesnya.
Pengajaran luar talian pula didefinasikan sebagai pengajaran yang
menggunakan bahan dari internet tetapi tidak digunakan secara langsung
ketika ianya dibuka. Bahan ini didapati secara dimuat turun.
Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk
menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran secara atas talian
i. Dapat mengakses bahan dengan cepat
ii. Kepelbagaian bahan di internet
iii. Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam
mencari bahan
Kekangan mengadakan pembelajaran secara atas talian:
i. Persekitaran tidak mempunyai alat untuk menyambung talian jalur lebar
ii. Alat penyambung talian tidak berfungsi
iii. Sukar mendapatkan talian diluar kawasan (pengguna broadband)
Konsep
E-Pembelajaran Interaktif ini adalah modul pembelajaran secara
elektronik yang dibangunkan untuk membantu proses belajar di kelas dan
di luar kelas maklumat ini juga boleh diperolehi melalui CD dan
kedua-duanya dipersembahkan secara interaktif yang mengabungkan
elemen-elemen multimedia.
Persembahan secara animasi dibantu juga dengan bunyi dan suara
memungkinkan pembelajaran berlaku secara lebih menyeronokan. ‘Learnig is
fun’ berlaku melalui proses ini, bebanan guru dapat diringankan.
APAKAH ITU 'E-LEARNING’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussiApakah itu 'e-learning’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian
('on-line').
KENAPAKAH 'E-LEARNING' PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
'E-learning' membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan
lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju
pernbelajaran mereka.
Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali
sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana
yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh
dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan
teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
E-learning' yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod
pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga
untuk guru, mentor atau fasilitator.
Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan
disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri
multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan
menarik.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Pengenalan
Pengajaran atas talian merupakan pengajaran di mana komputer atau laptop
pengguna bersambung dengan talian internet. Pengajaran ini berlangsung
dengan menggunakan bahan yang ada di internet dan digunakan secara
langsung setelah mengaksesnya.
Pengajaran luar talian pula didefinasikan sebagai pengajaran yang
menggunakan bahan dari internet tetapi tidak digunakan secara langsung
ketika ianya dibuka. Bahan ini didapati secara dimuat turun.
Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk
menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran secara atas talian
i. Dapat mengakses bahan dengan cepat
ii. Kepelbagaian bahan di internet
iii. Meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam
mencari bahan
Kekangan mengadakan pembelajaran secara atas talian:
i. Persekitaran tidak mempunyai alat untuk menyambung talian jalur lebar
ii. Alat penyambung talian tidak berfungsi
iii. Sukar mendapatkan talian diluar kawasan (pengguna broadband)
Konsep
E-Pembelajaran Interaktif ini adalah modul pembelajaran secara
elektronik yang dibangunkan untuk membantu proses belajar di kelas dan
di luar kelas maklumat ini juga boleh diperolehi melalui CD dan
kedua-duanya dipersembahkan secara interaktif yang mengabungkan
elemen-elemen multimedia.
Persembahan secara animasi dibantu juga dengan bunyi dan suara
memungkinkan pembelajaran berlaku secara lebih menyeronokan. ‘Learnig is
fun’ berlaku melalui proses ini, bebanan guru dapat diringankan.
APAKAH ITU 'E-LEARNING’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussiApakah itu 'e-learning’?
Definisi 'e-learning' ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. la juga seringkali disalah tafsirkan
dalam iklan-iklan promosi pendidikan.
Bagaimanapun secara umumnya, 'e-learning' adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,
WAN atau Internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi ataupun
pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV
interaktif dan CD-ROM adalah sebahagian dari media elektronik yang
dimaksudkan di dalarn kategori ini.
Pengajaran boleh disampaikan secara 'synchronously' (pada waktu
yang sama) ataupun 'asynchronously' (pada waktu yang berbeza).
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan melalui media ini
mempunyai teks, grafik, animasi, simulasi, audio dan video.
Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk 'discussion group' dan
bantuan profesional isi pelajaran secara dalam talian (‘on-line’ )
(Learnframe, 2001).
Bagaimanapun fokus kertas ini hanya kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran 'e-learning' yang boleh disampaikan melalui Internet,
Intranet atau CD-ROM yang mempunyai ciri -ciri multimedia (teks, grafik,
animasi, simulasi, audio dan video) dan mempunyai kemudahan untuk
'discussion group' serta membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian
('on-line').
KENAPAKAH 'E-LEARNING' PERLU DIGUNAKAN DI SEKOLAH-SEKOLAH DI MALAYSIA?
'E-learning' membolehkan pembelajaran kendiri dilaksanakan dengan
lebih berkesan. Pelajar boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju
pernbelajaran mereka.
Pelajar juga berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali
sehingga pemahaman dicapai. Mereka juga dapat belajar di dalam suasana
yang 'selamat' tanpa merasa malu untuk bertanya. Pertanyaan juga boleh
dibuat di dalam talian. Perbincangan kumpulanyang lebih terancang dan
teratur juga boleh dicapai dengan menggunakan teknologi yang sedia ada.
E-learning' yang diuruskan dengan baik dapat menyimpan rekod
pembelajaran yang berkesan dan sistematik untuk rujukan pelajar dan juga
untuk guru, mentor atau fasilitator.
Bahan pengajaran dan pembelajaran 'e-learning' yang dirancang dan
disediakan secara profesional dan baik akan menggunakan ciri-ciri
multimedia untuk menyampaikan isi pelajaran dengan berkesan dan
menarik.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
No comments:
Post a Comment